Higher education services in all “modes” with the EU-Mexico FTA 2.0 and despite the covid-19
DOI:
https://doi.org/10.32870/in.vi22.7205Keywords:
Cross- Border Trade in Services, Free Trade Agreement (FTA), EU-Mexico Free Trade Agreement (FTA), Higher Education, Covid-19Abstract
This article analyses the modernization of the Free Trade Agreement between the European Union (EU) and Mexico (EU-Mexico FTA). The EU-Mexico FTA regulates the exchange of goods and many other issues (including the trade of educational services) between Mexico and the EU. This article focuses on the commitments that both parties did at the EU-Mexico FTA specifically regarding higher education services. The EU-Mexico contains principles of general application to services, commitments on specific sectors and specific reservations (exceptions to the principles) set by each of the parties to the TLCUEM: Once the EU-Mexico FTA 2.0 legal framework is clarified, it presents how covid-19 affected trade of services in higher education and also identifies areas of opportunity in this area of the FTA. This article presents specific public policy proposals for both parties to take advantage of the opportunities offered by the EU-Mexico FTA 2.0 in higher education services to get recovered from the damages caused by the covid-19 pandemic.Downloads
References
Fuentes primarias
Decisión núm. 2/2001 del Consejo Conjunto UE-México de 27 de febrero de 2001 por la que se aplican los artículos 6 y 9, la letra b) del apartado 2 del artículo 12 y el artículo 50 del Acuerdo de Asociación Económica, Concertación Política y Cooperación.
Ley de Inversión Extranjera de los Estados Unidos Mexicanos, publicada en el Diario Oficial de la Federación (dof) el 27 de diciembre de 1993, última reforma publicada dof 26-06-17. http://www.ordenjuridico.gob.mx/documentos/federal/html/wo14.html#:~:text=octavo.,videotexto%20y%20conmutaci%c3%b3n%20en%20paquete
Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea Modernizado, 2018.
Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea, 2000.O.
Fuentes secundarias
Bosse-Platière, I., y Rapoport, C. (Eds.). (2019). The Conclusion and Implementation of EUFree Trade Agreements: Constitutional Challenges. Edward Elgar Publishing.
British Council. (2020). International Student Mobility Heatmap. https://www.britishcouncil.org/education/he-science/news/international-studentmobility-heatmap
Carmona, S. (2020). Post-covid-19: La movilidad internacional de universitarios, referente de la nueva normalidad. The Conversation, 25 junio. https://theconversation.com/pos-covid-19-la-movilidad-internacionalde-universitarios-referente-de-la-nueva-normalidad-141428
Centro de Estudios Internacionales Gilberto Bosques. (2018). Principales aspectos del nuevo Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea (TLCUEM): Oportunidades, logros y desafíos. Senado de la República, 1, 4. Junio 15, 2021. https://centrogilbertobosques.senado.gob.mx/docs/nc_tlcuem_030518.pdf
Colman, H. (2021). How did the Covid-19 pandemic change the education industry forever? Observatory of Educational Innovation/Tecnológico de Monterrey. How did covid-19 Change the Education Industry Forever? — Observatory of Educational Innovation (tec.mx), p. 1.
European Union-Mexico Negotiations. (2018). EU Mexico negotiations: Annexes on Services and Investment. Junio 10, 2021, de European Union-Mexico Negotiations: https://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2018/november/tradoc_157558.pdf
González, T., y Cutanda, T. (2013). Relaciones profesionales entre docentes del Programa de Cualificación Profesional Inicial (PCPI) y el Departamento de Orientación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, junio 16, 2021. http://www.sice.oas.org/Trade/mex_eu/Spanish/Decisions_Council/2_2000_s.asp
Marinoni, Giorgio, Van’t Land, Hilligje, y Jensen, Trine. (2020). The Impact of Covid-19 on Higher Education around the World iau Global Survey Report. https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf
Mitchell, N. (2021). Creating global citizens ‘is back’ for higher education. University World News. https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210616152303195
Moreno, C. (2020, agosto). En crisis la educación superior por efectos de la pandemia por covid-19. Universidad de Guadalajara. https://www.udg.mx/es/noticia/en-crisis-la-educacion-superior-por-efectos-de-la-pandemia-por-covid-19#:~:text=La%20pandemia%20por%20covid%2d19%20no%20s%c3%b3lo%20ha%20generado%20problemas,de%20educaci%C3%B3n%20p%C3%BAblicas%20a%20privadas
Myklebust, J. P. (2021). So why do Eastern European students head West to study? University World News. https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210616152303195
OMC. (s/f). Comercio de servicios, el segmento más dinámico del comercio internacional. OMC, 20 años: services_brochure2015_s.pdf (wto.org)
Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194): 1-8. Junio 10, 2021. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1120
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2020). El impacto del covid-19 en la educación: Información del panorama de la educación (Education at a Glance). 10/06/2021, de oecd: https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/eag2020_covid%20brochure%20es.pdf
Proyecto de Facilitación del Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea (ProTLCUEM). (2014). Descripción de las disciplinas establecidas en el Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea. Junio 16, 2021, de sice: http://www.sice.oas.org/tpd/mex_eu/studies/descrip_discipl_s.pdf
Ramírez Robles, E. (2003). Solución de controversias en los acuerdos celebrados entre México y la Comunidad Europea, pp. 52-58. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
——. (2006, noviembre). Political & Quasi-Adjudicative Dispute Settlement Models in European Union Free Trade Agreements, is the quasi-adjudicative model a trend or is it just another model. World Trade Organization-Economic Research and Statistics Division.
——. (2017). Repensando el derecho internacional comercial y de inversión (multilateral, plurilateral y bilateral) en tiempos de reinvención. Democracia, Economía y Sociedad Actual, núm. 1, noviembre, pp. 181-206. Universidad de Guadalajara-Instituto de Investigación de Políticas Públicas.
——. (2020). A more equitable, dynamic and accountable International Trade System through wto flexible & inclusive reforms, p. 44. Washington: Stimson Center:https://www.platformglobalsecurityjusticegovernance.org/wp-content/uploads/2020/10/roadmap-un75-volume-2.pdf
Secretaría de Economía. (2020). México y la Unión Europea concluyen proceso de negociación de la modernización del tlcuem. Comunicado de Prensa, núm. 38, 28 de abril. https://www.gob.mx/se/prensa/mexico-y-la-union-europea-concluyen-proceso-denegociacion-de-la-modernizacion-del-tlcuem-241207?idiom=es
Sistema de Información de Comercio Exterior (SICE). (2021). Diccionario de términos de comercio. Junio 10, 2021, de sice: http://www.sice.oas.org/dictionary/sv_s.asp#:~:text=Bajo%20un%20enfoque%20de%20lista%20negativa%2C%20la%20lista%2C%20que%20se,que%20los%20gobiernos%20deciden%20mantener.&text=El%20medio%20por%20el%20cual%20se%20transan%20los%20servicios
Snoussi, T., y Farouk Radwan, A. (2020). Distance E-learning (DEL) and Communication Studies during Covid-19 Pandemic. Universidad de Zulia: Distance E-Learning (DEL) and Communication Studies During Covid-19 Pandemic (redalyc.org), p. 3.
UN. (2020). Covid-19 y educación superior: Aprender a desaprender para crear una educación para el futuro. https://www.un.org/es/impactoacad%C3%A9mico/covid-19-y-educaci%C3%B3n-superior-aprenderdesaprender-para-crear-una-educaci%C3%B3n-para
UNESCO. (2020). Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Junio 11, 2021, de unesco: http://www.iesalc.unesco.org/wpcontent/uploads/2020/05/covid-19-es-130520.pdf
Vázquez Tercero, y Zepeda. (2020). Tratados de Libre Comercio de México: TMEC y TLCUEM. Boletín Económico. Trading Room: https://vtz.mx/news/2020/04/30/tratados-de-libre-comercio-tmec-tlcuem/
World Trade Organization (WTO). (2003). 2003 Annual report. Ginebra, Suiza: WTO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 University of Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/