Higher education services in all “modes” with the EU-Mexico FTA 2.0 and despite the covid-19

Authors

  • Edna Ramírez Robles University of Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.32870/in.vi22.7205

Keywords:

Cross- Border Trade in Services, Free Trade Agreement (FTA), EU-Mexico Free Trade Agreement (FTA), Higher Education, Covid-19

Abstract

This article analyses the modernization of the Free Trade Agreement between the European Union (EU) and Mexico (EU-Mexico FTA). The EU-Mexico FTA regulates the exchange of goods and many other issues (including the trade of educational services) between Mexico and the EU. This article focuses on the commitments that both parties did at the EU-Mexico FTA specifically regarding higher education services. The EU-Mexico contains principles of general application to services, commitments on specific sectors and specific reservations (exceptions to the principles) set by each of the parties to the TLCUEM: Once the EU-Mexico FTA 2.0 legal framework is clarified, it presents how covid-19 affected trade of services in higher education and also identifies areas of opportunity in this area of the FTA. This article presents specific public policy proposals for both parties to take advantage of the opportunities offered by the EU-Mexico FTA 2.0 in higher education services to get recovered from the damages caused by the covid-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edna Ramírez Robles, University of Guadalajara

Associate Professor - Researcher at the University Center of the Coast (Cucosta) from the University of Guadalajara. Consultant in legal and political affairs international trade and investment. (sni, Prodep, Proesde). Mexico.

References

Fuentes primarias

Decisión núm. 2/2001 del Consejo Conjunto UE-México de 27 de febrero de 2001 por la que se aplican los artículos 6 y 9, la letra b) del apartado 2 del artículo 12 y el artículo 50 del Acuerdo de Asociación Económica, Concertación Política y Cooperación.

Ley de Inversión Extranjera de los Estados Unidos Mexicanos, publicada en el Diario Oficial de la Federación (dof) el 27 de diciembre de 1993, última reforma publicada dof 26-06-17. http://www.ordenjuridico.gob.mx/documentos/federal/html/wo14.html#:~:text=octavo.,videotexto%20y%20conmutaci%c3%b3n%20en%20paquete

Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea Modernizado, 2018.

Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea, 2000.O.

Fuentes secundarias

Bosse-Platière, I., y Rapoport, C. (Eds.). (2019). The Conclusion and Implementation of EUFree Trade Agreements: Constitutional Challenges. Edward Elgar Publishing.

British Council. (2020). International Student Mobility Heatmap. https://www.britishcouncil.org/education/he-science/news/international-studentmobility-heatmap

Carmona, S. (2020). Post-covid-19: La movilidad internacional de universitarios, referente de la nueva normalidad. The Conversation, 25 junio. https://theconversation.com/pos-covid-19-la-movilidad-internacionalde-universitarios-referente-de-la-nueva-normalidad-141428

Centro de Estudios Internacionales Gilberto Bosques. (2018). Principales aspectos del nuevo Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea (TLCUEM): Oportunidades, logros y desafíos. Senado de la República, 1, 4. Junio 15, 2021. https://centrogilbertobosques.senado.gob.mx/docs/nc_tlcuem_030518.pdf

Colman, H. (2021). How did the Covid-19 pandemic change the education industry forever? Observatory of Educational Innovation/Tecnológico de Monterrey. How did covid-19 Change the Education Industry Forever? — Observatory of Educational Innovation (tec.mx), p. 1.

European Union-Mexico Negotiations. (2018). EU Mexico negotiations: Annexes on Services and Investment. Junio 10, 2021, de European Union-Mexico Negotiations: https://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2018/november/tradoc_157558.pdf

González, T., y Cutanda, T. (2013). Relaciones profesionales entre docentes del Programa de Cualificación Profesional Inicial (PCPI) y el Departamento de Orientación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, junio 16, 2021. http://www.sice.oas.org/Trade/mex_eu/Spanish/Decisions_Council/2_2000_s.asp

Marinoni, Giorgio, Van’t Land, Hilligje, y Jensen, Trine. (2020). The Impact of Covid-19 on Higher Education around the World iau Global Survey Report. https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf

Mitchell, N. (2021). Creating global citizens ‘is back’ for higher education. University World News. https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210616152303195

Moreno, C. (2020, agosto). En crisis la educación superior por efectos de la pandemia por covid-19. Universidad de Guadalajara. https://www.udg.mx/es/noticia/en-crisis-la-educacion-superior-por-efectos-de-la-pandemia-por-covid-19#:~:text=La%20pandemia%20por%20covid%2d19%20no%20s%c3%b3lo%20ha%20generado%20problemas,de%20educaci%C3%B3n%20p%C3%BAblicas%20a%20privadas

Myklebust, J. P. (2021). So why do Eastern European students head West to study? University World News. https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210616152303195

OMC. (s/f). Comercio de servicios, el segmento más dinámico del comercio internacional. OMC, 20 años: services_brochure2015_s.pdf (wto.org)

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194): 1-8. Junio 10, 2021. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1120

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2020). El impacto del covid-19 en la educación: Información del panorama de la educación (Education at a Glance). 10/06/2021, de oecd: https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/eag2020_covid%20brochure%20es.pdf

Proyecto de Facilitación del Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea (ProTLCUEM). (2014). Descripción de las disciplinas establecidas en el Tratado de Libre Comercio entre México y la Unión Europea. Junio 16, 2021, de sice: http://www.sice.oas.org/tpd/mex_eu/studies/descrip_discipl_s.pdf

Ramírez Robles, E. (2003). Solución de controversias en los acuerdos celebrados entre México y la Comunidad Europea, pp. 52-58. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

——. (2006, noviembre). Political & Quasi-Adjudicative Dispute Settlement Models in European Union Free Trade Agreements, is the quasi-adjudicative model a trend or is it just another model. World Trade Organization-Economic Research and Statistics Division.

——. (2017). Repensando el derecho internacional comercial y de inversión (multilateral, plurilateral y bilateral) en tiempos de reinvención. Democracia, Economía y Sociedad Actual, núm. 1, noviembre, pp. 181-206. Universidad de Guadalajara-Instituto de Investigación de Políticas Públicas.

——. (2020). A more equitable, dynamic and accountable International Trade System through wto flexible & inclusive reforms, p. 44. Washington: Stimson Center:https://www.platformglobalsecurityjusticegovernance.org/wp-content/uploads/2020/10/roadmap-un75-volume-2.pdf

Secretaría de Economía. (2020). México y la Unión Europea concluyen proceso de negociación de la modernización del tlcuem. Comunicado de Prensa, núm. 38, 28 de abril. https://www.gob.mx/se/prensa/mexico-y-la-union-europea-concluyen-proceso-denegociacion-de-la-modernizacion-del-tlcuem-241207?idiom=es

Sistema de Información de Comercio Exterior (SICE). (2021). Diccionario de términos de comercio. Junio 10, 2021, de sice: http://www.sice.oas.org/dictionary/sv_s.asp#:~:text=Bajo%20un%20enfoque%20de%20lista%20negativa%2C%20la%20lista%2C%20que%20se,que%20los%20gobiernos%20deciden%20mantener.&text=El%20medio%20por%20el%20cual%20se%20transan%20los%20servicios

Snoussi, T., y Farouk Radwan, A. (2020). Distance E-learning (DEL) and Communication Studies during Covid-19 Pandemic. Universidad de Zulia: Distance E-Learning (DEL) and Communication Studies During Covid-19 Pandemic (redalyc.org), p. 3.

UN. (2020). Covid-19 y educación superior: Aprender a desaprender para crear una educación para el futuro. https://www.un.org/es/impactoacad%C3%A9mico/covid-19-y-educaci%C3%B3n-superior-aprenderdesaprender-para-crear-una-educaci%C3%B3n-para

UNESCO. (2020). Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Junio 11, 2021, de unesco: http://www.iesalc.unesco.org/wpcontent/uploads/2020/05/covid-19-es-130520.pdf

Vázquez Tercero, y Zepeda. (2020). Tratados de Libre Comercio de México: TMEC y TLCUEM. Boletín Económico. Trading Room: https://vtz.mx/news/2020/04/30/tratados-de-libre-comercio-tmec-tlcuem/

World Trade Organization (WTO). (2003). 2003 Annual report. Ginebra, Suiza: WTO.

Published

2022-01-01

How to Cite

Ramírez Robles, E. (2022). Higher education services in all “modes” with the EU-Mexico FTA 2.0 and despite the covid-19. InterNaciones, (22), 37–74. https://doi.org/10.32870/in.vi22.7205

Issue

Section

Articles