The challenges of IES in sustainability in the face of COVID19
DOI:
https://doi.org/10.32870/in.vi23.7215Keywords:
Gestión sustentable, Sustentabilidad, Desarrollo Sostenible, Desarrollo Humano, InstitucioInstituciones de Educación SuperiorAbstract
The accelerated environmental problem represents one of the main global challenges of the territorial interaction of the present society, since it has been built on the destruction of nature, as documented by the repercussions of industrialization, new technologies and commercial competitiveness; These practices affect COVID-19 and the disruptive processes derived from the great confinement. That is to say, we have reached a high-risk society, in which the central political problem is no longer only the distribution of wealth, but the impact of environmental, technological and health risks.Downloads
References
Referencias
Acosta, C. (10 de marzo de 2014). expoknews. Recuperado el 26 de abril de 2020, de expoknews: https://www.expoknews.com/10-increibles-universidades-sustentables-en-el-mundo/
Badii M.H., A. Guillen & J.L. Abreu (2017) La industria y el desarrollo sostenible, Daena: International Journal of Good Conscience. 12(1)105-126. Recuperado el 10 de enero de 2020: http://www.spentamexico.org/v12-n1/A8.12(1)105-126.pdf
Barreira, A., & et al. (2007). Capítulo 13: Mecanismos de cooperación, financiación y transferencia. En Medio Ambiente y Derecho Internacional: Una guía (págs. 667-699). Madrid: Caja Madrid.
Boulding, Kenneth E. (1965). Earth as Space Ship. Washington, USA: Committee on Space Sciences.
Carabias J.; Meave, J.; Valverde, T. & Cano- Santana, Z. (2009). Ecología y medio ambiente en el siglo. USA: Pearson Prentice Hall. Págs. 204-214.
Conde Hernandez, R., & et al. (2006). Hacia una gestión sustentable del campus universitario. Casa del tiempo, 15-25. Recuperado en: http://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/93_94_oct_nov_2006/casa_del_tiempo_num93_94_15_25.pdf.
Cruz E., F. y Serrano C., D. (2020):El desarrollo sustentable y las Instituciones de Educación Superior ante el Covid-19.In: FACTORES CRÍTICOS Y ESTRATÉGICOS EN LA INTERACCIÓN TERRITORIAL DESAFÍOS ACTUALES Y ESCENARIOS FUTUROS. Universidad Nacional Autónoma de México y Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional A.C, Coeditores, Ciudad de México.
Domínguez, J. A., & Aledo, A. (2001). Teoría para una sociología ambiental. Recuperado 10 de 01 de 2020 en: https://www.researchgate.net/publication/242707956.
Fazio , H. (2012). Economía, Ética y Medio Ambiente. Buenos Aires: Eudeba.
Giddens, A. (2010). Los verdes y su repercusión. En La política del cambio climático (págs. 65-90 ). España: Alianza Editoriales.
González Gaudiano, E., & et al. (2015). Sustentabilidad y Universidad: retos, ritos. Revista de la Educacion Superior ANUIES, 69-93.
Kwiatkowska, T. (2008). Controversias de la ética ambiental. México: Plaza & Valdez.
Martínez, P. C. (2017). Instituciones de educación superior y la sustentabilidad. CIENCIA UANL.
Mingst, K. (2006). Fundamentos de las Relaciones Internacionales . México: CIDE.
Monroy, P. C. (2016). Revisión de modelos de gestión ambiental en instituciones de educación superior. Revista Científica, 41-51.
Morales García , O. C. & Villa Orrego , H. A., (2018) Responsabilidad social universitaria y su dimensión ambiental como eje integrador de la gestión institucional. En: Educación Superior y Sociedad. s.l.:Instituto Internacional de Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC), pp. 121-144.
OCDE 2020. Salud ambiental y resiliencia ante las pandemias. COVID-19 Y SALUD AMBIENTAL. Actualizado a 21 de abril 2020. https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/salud-ambiental-y-resiliencia-ante-las-pandemias-3788e625/#biblio-d1e898
Ordorika, Imanol. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior, 49(194), 1-8. Epub 27 de noviembre de 2020. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120
Paterson, M. (2005). Green Politics. New York : Palgrave Macmillan.
Pengue, W., & Feinstein, H. (2013). ¿Hacia una verdadera economía verde o hacia un nuevo Lázaro económico? En Nuevos enfoques de la economía ecológica (págs. 219-251). Buenos Aires: Lugar Editorial.
PNUD SDGF (2015). Sustainable Development Goals Fund. Recuperado el 10 de 05 de 2020, de https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html: https://www.sdgfund.org/es/de-los-odm-los-ods
PNUD (s.f). Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado el 10 de 05 de 2020, de OBJETIVOS DE DESARROLLO SOSTENIBLE: http://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html
PNUD (2020) El Informe sobre Desarrollo Humano 2020 pondrá el foco en alcanzar las aspiraciones de las personas en equilibrio con el planeta | PNUD. Recuperado el 31 de 07 de 2020 de: https://www.undp.org/content/undp/es/home/news-centre/news/2020/2020_HDR_focus_on_people_aspirations_in_balance_with_planet.html.
Rivera, W. d. (2017). La educación superior mexicana y el desarrollo sustentable. Políticas públicas para el Desarrollo Sustentable: Horizontes en el Siglo XXI (págs. 1-24). Puebla, México: Instituto de Ciencias de Gobierno y Desarrollo Estratégico Benemérita Universidad Autónoma de Puebla .
Ruíz Gutiérrez, R., & Velázquez Delgado, B. (2017). Conocimiento e innovación. Nuevos desafíos. Educación Superior y Sociedad, 173-206.
Sáenz, O., 2018. Primera década de la Alianza de Redes Iberoamericanas de Universidades por la Sustentabilidad y el Ambiente -ARIUSA. En: Educación Superior y Sociedad: Redes universitarias y gestión del conocimiento de América Latina y el Caribe. Colombia: IESALC- UNESCO, pp. 37-64.
Sapata Carubelli, C. A., Berger, M. S., & Bier, C. A. (2021). Universidades latinoamericanas y construcción de agendas en Desarrollo Local Sostenible. RevIISE - Revista De Ciencias Sociales Y Humanas, 17(17), 115-126. Recuperado a partir de http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/548
Valverde Soto, M. (1996). Principios generales del derecho internacional del medio ambiente. Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Zapata González , L., & et al. (2016). Campus universitario sustentable. Revista de Arquitectura, 107-119.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 University of Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/