Internal Migration: Uprooting and Survival; A Study of Education and Adolescence on the Move in Western Mexico
DOI:
https://doi.org/10.32870/in.vi29.7310Keywords:
Fundamental rights, Education, Internal Migrants, Teenagers, Arraigo, MemoryAbstract
This collaboration aims to address the state of the art, as a fundamental theoretical element that allows for the contextualization of the internal migration phenomena (understood as a human diaspora) from one state to another in the Mexican Republic. In this case, entities from the west and south region. Likewise, we intend to address the theoretical framework taking the key words as a starting point. This collaboration is a preview of a research project coordinated by Dr. Amado Ceballos Valdovinos and titled “Analysis of the reach of the 3rd Constitutional article in regards to children and teenagers, internal migrants in the west and south of the Mexican Republic, addressing constructs of culture, memory and uprooting”. For this collaboration we will be focusing on education and teenagers, as a way of sectorizing the study subjects, we believe it will be evident that within every sector and individual studied, common categories will show depending on the age group. Migrating during the transition from childhood to adulthood, the things that happen in the subject and the influence of a new environment have great significance and are transcendental to the familiar and social development of the self, those were the reasons that led us to study these specific subjects in the first instance. The development of the project begins this year and is of long range, as it will be carried out within two years of research.Downloads
References
Ayuso, A. y Alfaro, G. (2005). Niños, niñas y adolescentes como sujetos de derechos: mucho más que un cambio de paradigma, una búsqueda a la inclusión en el ejercicio de la ciudadanía. Universidad Nacional del Rosario. https://cdsa.aacademica.org/000-006/391.pdf
Barrantes, D., Fajardo O., & Guerrero, Y., (2021). Desarraigo Cultural En La Niñez Víctima Del Desplazamiento., [tesis para obtener el grado de Licenciada en Pedagogía Infantil] Universidad El Bosque, Colombia. https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/25a2ba46-d4b7-48c3-b9fd-0ca448e473ed/content
Bourdieu, Pierre. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI editores.
Colegio de México. (2025). Arraigo. Diccionario del Español de México. https://dem.colmex.mx/ver/arraigo
De Saussure Cahiers, Ferdinan. (1980). Langue et parple sur le plan du contenu
La Jornada, Ojarasca López García, Maricela. (21/08/2024). Suplemento. Ley General de los Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes [LGDNNA]. Reformada. Diario Oficial de la Federación [D. O. F.]. 4 diciembre 2014. (México).
Hedrera-Manara,, Luciana, Mazzucchelli, Nicole, & Íñiguez-Rueda, Lupicinio. (2024). Cartografías de memoria y experiencias migratorias de niños/as: un análisis visual. Migraciones internacionales, 15, rmiv1i12966. Epub 04 de octubre de 2024. https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.2966
Krell, Michael, (2024) Promover la pertinencia, El tercer espacio. Traducción de Roa Ricardo. https://www.goethe.de/prj/geg/es/thm/blg/26053052.html?utm_source=meta&utm_medium=cpc&utm_campaign=2411_gegenueber_mexiko&utm_id=.
Organización Internacional para las Migraciones. (2025). ¿Cómo se denominan las personas que se movilizan dentro de un mismo país?. OIM. https://lac.iom.int/es/blogs/como-se-denominan-las-personas-que-se-movilizan-dentro-de-un-mismo-pais#:~:text=Los%20migrantes%20se%20mueven%20dentro,de%20las%20razones%20para%20hacerlo.
Pamuk, Orham. (2014). Una Sensación Extraña. Random Hause.
Rodríguez, C. y Rojas, T. (2018). Migración interna, infancia y derecho a la educación: aproximaciones interdisciplinarias, actores y propuestas de políticas públicas. Universidad Iberoamericana. https://inide.ibero.mx/assets_front/assets/libros/migracion.pdf
Secretaría de Salud. (2015). ¿Qué es la adolescencia?. Gobierno de México. https://www.gob.mx/salud/articulos/que-es-la-adolescencia#:~:text=La%20Organizaci%C3%B3n%20Mundial%20de%20la,de%2015%20a%2019%20a%C3%B1os.
Silva, A., (2000). La Reproducción del Desarraigo y las Identidades Colectivas en la Vida Cotidiana. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología.
Silva, I. (2007). La adolescencia y su interrelación con el entorno. Instituto de la Juventud de España. https://www.injuve.es/sites/default/files/adjuntos/2022/06/la_adolescencia_y_su_interrelacion_con_el_entorno.pdf
Soja, Edward W. (1996) Thirdspace. Malden (Mass.). Blackwell,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 University of Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/