The role of the covid-19 pandemic in geopolitical changes and the role of education in a new world order

Authors

  • Juan Campechano Covarrubias Instituto Global de Estudios Sindicales y Educativos, SNTE

DOI:

https://doi.org/10.32870/in.vi22.7195

Keywords:

pandemic, Inequality, world reconfiguration, health, education

Abstract

This essay reflects on the geopolitical and economic changes that the covid-19 pandemic will have. Possible transformations in education and education systems, their social, economic and political role in the new global reconfiguration. Based on the assumption of growing inequality between countries, communities and social groups, it is investigated the differential effects that the pandemic will have on the health, educational and socioeconomic systems as a whole. It concludes on the need to strengthen social security systems, including health and education. May the challenges of these times of confinement lead us to revalue the life, health and well-being of people above economic interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Campechano Covarrubias, Instituto Global de Estudios Sindicales y Educativos, SNTE

Global Institute for Trade Union and Educational Studies. (SNTE) in Spanish.

References

Argüelles Cruz, Amadeo José, Vicario Solórzano, Claudia Marina y Gómez Miranda, Pilar (Compiladores), (2018) Política y gestión de Tecnología Educativa en México. Instituto Politécnico Nacional.

Azamar Alonso, Aleida. La integración de la tecnología al Sistema Educativo Mexicano: Sin plan ni rumbo .. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios [en linea]. 2016, (72), 11-25 [fecha de Consulta 22 de Marzo de 2021]. ISSN: 0188-168X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34051292002

Banco Interaméricano de Desarrollo (BID) (2007) Vivir con Deuda. Cómo contener los riesgos del endeudamiento público. Informe 2007. Copublicado BID-David Rockefeller Center for Latin American Studies. Washington, U.S.A.

Berkhout, Esmé, Galasso, Nick, Max, Lawson, Max, Rivero Morales, Pablo Andrés, Taneja, Anjela y Vázquez Pimentel, Diego Alejo. (2021) El virus de la desigualdad. Cómo recomponer un mundo devastado por el coronavirus a través de una economía equitativa, justa y sostenible. Informe de OXFAM – enero de 2021. En http://www.oxfam.org.

Cordero Arroyo, Graciela; Luna Serrano, Edna; Patiño Alonso, Norma Xochilth La evaluación docente en educación básica en México: panorama y agenda pendiente. Revista Electrónica Sinéctica, núm. 41, julio-diciembre, 2013, pp. 1-19 Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente Jalisco, México

De la Dehesa, Guillermo (2018) La Crisis de la Eurozona ¿Una Crisis Autoinfligida?. Alianza Editorial. Madrid.

Ferrari, Bruno (2013) Contrastes de 4 Décadas, un recorrido por la economía de México. Forbes, México.

Heredia, Y. (2010, junio). Incorporación de tecnología educativa en educación básica: dos escenarios escolares en México. Ponencia presentada en el XI Encuentro Internacional Virtual Educa, Santo Domingo, República Dominicana.

Ianni, Octavio (2004) La Era del Globalismo. Siglo XXI Editores, México.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) ) Encuesta para la Medición del Impacto COVID 19 en la Educación (ECOVID-ED), 2020

Lechuga Montenegro, Jesús (2007) Tecnologías de la Información y la Nueva Economía. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, México.

Lapavitsas, Costas (2013) Crisis en la Eurozona. Capitán Swing Libros. Madrid.

Lapavitsas, Costas (2013) Beneficios Sin Producción. Cómo nos Explotan las Finanzas. Traficantes de Sueños, Madrid.

Milanovic, Branco (2017) Desigualdad Mundial. Un Nuevo Enfoque Para la Era de la Globalización. Fondo de Cultura Económica. México.

Milberg, William, Winkler, Debora (2018) Las Cadenas Globales de Valor. Dinámica de la Producción en el Capitalismo Contemporáneo. Universidad Nacional de Quilmes Editorial, Argentina.

OCDE (2020) Aprovechar al máximo la tecnología para el aprendizaje y la formación en América Latina. Publicado originalmente por la OCDE en inglés con el título: OCDE (2020), Making the Most of Technology for Learning and Training in Latin America, https://doi.org/10.1787/ce2b1a62-en. © 2020 OCDE, París.

Organización Mundial de la Salud, (2017) Más Sano Más Justo Más Seguro. La Travesía de la Salud Mundial 2007-2017.

Organización Mundial de la Salud (2009) Comisión sobre Determinantes Sociales de la Salud. Informe de la Secretaría del 16 de marzo del 2009.

Oropeza, Daliri (2021), Docentes de a pie. Enseñar en la pandemia. México. Versión digital en: http://www.brigadaparaleerenlibertad.com/libros.

Paz Arauco, Verónica y Andrés Rivero, Pablo (2020) Bajo el Mismo Techo. Hacia una protección social transformadora en América Latina y el Caribe. OXFAM. En http://www.oxfam.org.

Piketti, Thomas (2014) El Capital en el Siglo XXI. Fondo de Cultura Económica, México.

Stiglitz, Joseph E. (2020) Capitalismo Progresista. La respuesta a la era del malestar. Ed. Penguin Random House. México

Published

2022-01-01

How to Cite

Campechano Covarrubias, J. (2022). The role of the covid-19 pandemic in geopolitical changes and the role of education in a new world order. InterNaciones, (22), 17–22. https://doi.org/10.32870/in.vi22.7195

Issue

Section

Articles